Sexualitet och ideal

Min vän Patrik skrev på Twitter att han inte förstod grejen med att folk vill ha in tjocka människor i modetidningar. Han påpekade även senare att detsamma gällde för det motsatta – angående anorektiska människor vill säga. Hans egen subjektiva uppfattning.

Ordföljden var inte densamma, och han uttryckte sig klumpigt. Absolut. Men det var inte det debatten för min del senare kom att gälla.

Jag försvarar inte hans formulering, men jag försvarar hans rätt att få uttrycka sin sexualitet. Jag tycker mig förstå att jag har ett väldigt stort stöd för mina åsikter, men jag vill ändå redovisa dem för de som trots allt ändå inte förstått.

Patrik har rätt till att säga vad/vem han tänder på. Han har rätt att säga att han tänder på smala, blonda, tjocka, brunhåriga, svarta, bleka, långa, korta. Det är ingen annans angelägenhet. Just detta tycks vara så oerhört provocerande för många. Han har enligt både mig och lagen rätt att tända på vem han vill. Han har rätt att säga att han tänder på nyckelben, fötter eller kindben, vad det än kan vara. Han har rätt att tända på smala och överviktiga.

Så länge han inte går fram till en överviktig person och vrålar ”ditt jävla äckel, du är så ful och äcklig att jag bara vill döda dig!”. Då har han kränkt en person. Men genom att säga att han inte tänder på överviktiga har han inte kränkt någon. Det är hans egen förbannade angelägenhet och rättighet att få tända på vem han vill.

Det som provocerar MIG mest är att de personer som kritiserade hans ”rätt” att bli attraherad av vem och vad han själv vill, ser sig själv som öppna och toleranta. Visst, man kan stötta HBT-frågor. Men då måste man även stötta yttrandefrihet, och människors rätt att få tända på vem det vill.

Det är så otroligt obehagligt. År 2012. Och man ifrågasätter någon persons ”rätt” till sexualitet.

Jag blir bara så fruktansvärt ledsen. Så ledsen över att folk inte låter människor leva sitt eget liv. Att inte låta människor tända på vad de vill. Och att i ett av världens mest demokratiska länder, ifrågasätter människor andra människors rätt att få uttrycka sina åsikter.

Detta med att man även ska ”hålla käften” om sin läggning och sexualitet – något jag fick höra att jag borde. Det för tankarna till ett annat germanskt land för ungefär 70 år sedan. Det för tankarna till förtryck och det för tankarna till intolerans.

Att någon ska ”hålla käften” om sin läggning – det är en av de mest motbjudande saker jag någonsin hört någon säga till mig. På 18 år. Jag tog personligen illa upp. Straight, homo, bi, queer, trans. Vad man än är, har man rätt att vara det. Och man har rätt att tända på vad man vill.

Sexuellt förtryck under 1930-talet. Även där fokuserades det på att man skulle ”hålla käften”.

Håller man inte med om ovanstående, bör man läsa på om både yttrandefrihet, HBT-politik samt mänskliga rättigheter. För ingen ska ge sig på Patriks sexualitet. Han har rätten att tända på vad han vill, ”trots” att han är straight. Rättigheter gäller alla, och hade han varit tjock själv, alternativt en HBT-person, hade reaktionerna inte varit detsamma. Det är dags att börja kritisera sig själv och inte alla andra, för vet ni vad? Någon annans sexualitet är inte din business. Vi lever i en tid av allas lika värde, och då lämpar sig inte kritik av andras läggningar.

Punkt.

One thought on “Sexualitet och ideal

Kommentera

